Man doodgeslagen door taxichauffeur | Cohen ‘geschokt’

In English

Rob Sitek, net weer vader geworden
rob sitek

Rob Sitek (44) is door taxichauffeur Sidi Mohamed Belghiti (37) uit Den Haag, zondagochtend op het Leidseplein in Amsterdam zo zwaar mishandeld dat hij korte tijd later in het ziekenhuis overleed. Sitek wilde daar een taxi nemen, maar vond de prijs te hoog. Reden voor de chauffeur, een voormalig kickbokser uit Marokko, hem vol in het gezicht te slaan. Belghiti is gearresteerd.

Hulpverleners slaagden er in eerste instantie in om de ernstig gewonde man ter plekke te reanimeren. Zondagmiddag overleed hij echter in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.

Het misdrijf gebeurde rond tien voor half vijf op de taxistandplaats bij het Leidseplein. Sitek had zijn broer André met wie hij was wezen stappen al gedag gezegd en had zelf nog even een broodje shoarma gegeten voor hij een taxi naar huis in Badhoevedorp had willen nemen. Er zijn al tijden veel klachten over de taxichauffeurs op die plek. Ze zouden korte ritten weigeren, veel te hoge prijzen vragen, ruzie maken met elkaar en klanten intimideren. Ook elders in Amsterdam zijn er veel problemen met taxi’s.

Job -theedrinken en de boel een beetje bij mekaar houden- Cohen is gelukkig ‘geschokt’. Nou, dan komt het wel goed.
Job-Cohen_kopje-thee

De Amsterdamse wethouder Hans Gerson (63) (verkeer) is van plan noodmaatregelen te nemen op het Leidseplein. Hij zei dat daar waarschijnlijk volgend weekeinde al extra toezichthouders en politieagenten staan. Dat is sinds juni ook al het geval op de taxistandplaats bij het Centraal Station, een andere beruchte plek als het gaat om het gedrag van chauffeurs.

De wethouder gaat er ook in politiek Den Haag op aandringen haast te maken met een nieuwe taxiwet. De problemen in de Amsterdamse taxiwereld ontstonden namelijk toen de markt in 2000 werd geliberaliseerd. Sindsdien mag iedereen taxi rijden. „Er is langzamerhand sprake van een door iedereen erkende noodtoestand. Dan zou het toch mogelijk moeten zijn om dat voor elkaar te krijgen.”

Ron Sitek, Ambulancebroeder van het jaar, maakte ook al kennis met de verdraagzaamheid van bepaalde ‘nieuwe’ Nederlanders
Ron sitek

Rob Sitek is de broer van André Sitek (46), voormalig profvoetballer bij Haarlem, en van ambulancebroeder en Amsterdammer van het jaar Ron Sitek (53) (Foto).

Ron Sitek werd vorig jaar zelf met de dood bedreigd toen hij hulp verleende aan een gewonde. De VZA-ambulancedienst ging uit protest nog diezelfde nacht in staking.

Rob Sitek, is vader van drie dochters: twee tieners en een baby van 11 maanden. De familie is zeer geschokt door het taxigeweld. Het geweld had volgens hen voorkomen kunnen worden als de overheid eerder had opgetreden tegen wantoestanden in de taxibranche. ”Met dank aan Den Haag”, laat Sitek weten.

De Amsterdamse burgemeester Job Cohen (61) (PvdA) heeft Sitek zondag persoonlijk gebeld om hem te condoleren. Ook hij is -zoals bestuurders gewoonlijk zijn- ‘geschokt’ door het incident.

Beter niet bij deze man in de taxi stappen, sterker nog, ook niet naar de ritprijs vragen.
TravisBickleHR
Met de woorden ‘Als hij doodgaat, maak ik jou dood’ werd ambulancebroeder Ron Sitek vorig jaar bedreigd toen hij bezig was een leven te redden. Op 17 juni werd verdachte Abdullah S., die Ron bedreigde, veroordeeld tot 30 uur werkstraf. Ook kreeg hij een gevangenisstraf van dertig dagen opgelegd, waarvan veertien dagen voorwaardelijk. Zestien dagen had hij al in voorarrest uitgezeten.
Burgemeester Cohen van Amsterdam verlangde in een reactie snel een nieuwe taxiwet. Daar heeft hij gelijk in. Als er één markt is waar dagelijks wordt bewezen dat ongetemde marktwerking tot grote misstanden leidt, is het de markt van de Amsterdamse straattaxi’s.
Nederland, 's-Gravenhage, 11 september 2007. Tineke Huizinga, Christenunie, staatssecretaris Verkeer en Waterstaat. Foto: Ton Poortvliet/HH

Staatssecretaris Tineke Huizinga (foto) van Verkeer (Christen Unie) heeft beloofd deze week een brief aan de Tweede Kamer te sturen waarin zij voorstelt om de gemeenten meer bevoegdheden te geven op de taximarkt. Het in 2004 ingevoerde verplichte chauffeursexamen is blijkbaar geen afdoende beheersinstrument.

Allemaal goed en wel maar je kunt moeilijk de marktwerking de schuld geven van wat er nu gebeurd is. De verplichte marktwerking in het taxibedrijf is in 2000 bij wet in heel Nederland ingevoerd terwijl de problemen zich met name lijken te concentreren in Amsterdam.
Er is daar, met of zonder marktregulering, een probleem met de openbare orde. En dát is iets wat burgemeester Cohen, en de Amsterdamse korpsleiding, zich zou moeten aantrekken en zich in feite voor zou moeten rotschamen. Ook de meest liberale taxiwet staat oplichting en het doodslaan van passagiers niet toe. Dat is gewoon bij wet verboden.